DSC_0827

Minä olen syönyt lisäravinteita, eli vitamiineja, pitkään. En nyt tarkalleen edes muista milloin aloitin niiden käytön, mutta voisin sanoa, että säännöllisesti useamman vuoden. Välillä syötävät vitamiinit vaihtelevat, mutta kaksi lisäravinnetta on kokoajan käytössä: d-vitamiini ja magnesium. D-vitamiinia koska asumme Suomessa, ja magnesiumia koska urheilen (tai ainakin kuvittelen urheilevani) kohtalaisesti. Magnesium on myös hyvä apu säännölliseen vatsantoimintaan, samoin mustikat!

Joku vuosi sitten kävin tutkimuksissa Helsingin antioksidanttiklinikalla, koskan epäilin, että huono ruokavalioni ja epäterveelliset elämäntapani (liika liikunta ja kohtalainen työnteko) aiheuttivat sen, että en saanut lasta. Olin kuullut ja lukenut, että antioksidanttiklinikka oli tuonut monelle perheelle toivotun nyytin ilman ”perinteisiä” lapsettomuushoitoja. Itse en jostakin syystä halunnut lähteä tavanomaisiin lapsettomuushoitoihin. Jotenkin pelkäsin epäonnistumista ja lisää stressiä asian ympärillä. Antioksidanttiklinikan verikoetulokset olivatkin melko hälyttävät, ja minulle määrättiin runsaasti erilaisia vitamiini- ja hivenainevalmisteita. Muutamien kuukausien päästä hoidon aloittamisesta olin raskaana. Ennen tätä olimme toivonneet lasta jo useamman vuoden. Hoito oli todella kokonaisvaltainen ja sai minut ymmärtämään sen, mihin kaikkeen puutteellinen ruokavalio, liika liikunta ja stressi voivat vaikuttaa. Vitamiinien ja hivenaineiden syömisen lisäksi hoidossa kiinnitettiin huomiota ruokavalioon ja muihin elämäntapoihin, kuten uneen ja liikuntaan.

Tällä hetkellä en tosiaan syö enää samaa määrä valmisteita kuin silloin, koska ruokavalio on tietenkin ykkösasia vitamiinien ja hivenaineiden saamisessa. Jotakin valmisteita minulla kuitenkin jäi käyttöön, tosi osa vain kuuriluontoisesti.

DSC_0836

D-vitamiini. D-vitamiinia saadaan ruoasta, mutta lisäksi D-vitamiinia syntyy auringonvalon vaikutuksesta iholla. Se on rasvaliukoinen vitamiini, jota tarvitaan luun ja hampaiden muodostumissa ja kalsium- ja fosforiaineenvaihdunnassa. Hyviä lähteitä ovat kalat ja vitaminoidut maitotuotteet. Suomalaisille tärkeä D-vitamiinin lähde on myös D-vitamiinivalmisteet. D-vitamiinin puute voi aiheuttaa lapsilla riisitautia ja aikuisilla osteomalasiaa eli luun pehmenemistä.

Nykyinen Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitoksen (THL) suositus d-vitamiinin vuorokautiselle saannille on 20 mikrog. Itse syön 100 mikrog vuorokaudessa. Antioksidanttiklinikalla minulla mitattiin myös d-vitamiinitasoni, ja se ylsi juuri ja juuri viitearvoon. Olin syönyt d-vitamiinia jo monta vuotta säännöllisesti ennen koetta, juonut maitoa ja syönyt kalaa (en tosin kahta kertaa viikossa), mutta silti ylsin juuri ja juuri viitearvoon. D-vitamiinin syöntitarpeesta ja sen määrästä ollaan kinasteltu Suomessa runsaasti ja THL (terveyden heikentämislaitos) pysyy tuossa suosituksessaan. Itse olen asiasta hieman eri mieltä sen suurempaa lääketieteellistä tutkimusta, mutta useammassa maassa, missä aurinko kuitenkin paistaa, suositus on paljon suurempi. Itse olen rohjennut syömään suurempaa annosta kuin mitä THL suosittelee. Ajattelin taas kuitenkin käydä lähiaikoina mittauttamassa tasoni. Käytössäni on Bioteekin öljypohjainen valmiste, koska d-vitamiini on rasvaliukoinen ja se imeytyy parhaiten rasvan kanssa.

DSC_0842

B-vitamiini. B-ryhmän vitamiinit vesiliukoisina eivät muodosta suuria varastoja elimistössä. Tämän takia niitä on hyvä saada säännöllisesti ja jatkuvasti ravinnosta. Tämä ei kuitenkaan ole mikään ongelma, koska näitä vitamiineja saadaan yleisesti nautituista peruselintarvikkeista kuten viljasta, kasviksista, lihasta ja maitovalmisteista. B-vitamiinien puute ei ole tavallinen eikä yleiseksi havaittu terveysongelma.

Meillä b-vitamiinia käyttää eniten mieheni. Hänellä on atooppinen ihottuma ja b-vitamiini on paras (ainakin minun mielestäni) lääke siihen. Joskus kun mieheni iho on ollut haavoilla, lääkärit ovat määränneet hänelle antibioottia. No, auttaahan se ainakin sen kuurin ajan. Mutta kuka haluaa syödä jatkuvasti antibioottia ja varsinkaan ihottumaoireisiin? Minä olen kiinnostunut tästä ”vaihtoehtolääketieteestä” ja olen lukenut useasti b-vitamiinien vaikutuksesta ihon hyvinvointiin. Kokemuksella voin kertoa, että meidän perheessä se on ainakin auttanut. Apteekin omat tuotteet ja Orion ovat ainakin suomalaisia näissä vitamiineissa. B-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, joten yliannostusta on vaikea saada. Liika b-vitamiini tulee kyllä luonnontuotteena ulos!

DSC_0845

C-vitamiini. C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, joka edistää kasvua sekä luuston ja hampaiden muodostumista. Se toimii myös antioksidanttina eli suojaa elimistöä haitalliselta hapettumiselta. C-vitamiinia saadaan kasviksista, hedelmistä ja perunasta. C-vitamiinin liian pieni saanti aiheuttaa väsymystä ja infektioherkkyyttä, pitkäaikainen puute voi johtaa keripukkiin.

C-vitamiinia syön hieman kausiluontoisesti. Tällä hetkellä minulla on orastavaa flunssaa ja jospa sen saisi taltutettua c-vitamiinilla. Joskus minulla on ollut myös melko alhainen hemoglobiini ja c-vitamiinihan auttaa raudan imeytymisessä. Käytössäni oleva c-vitamiini on Vitabalanssin sarjaa.

Magnesium. Magnesium on yksi kehon tärkeimmistä kivennäisaineista. Magnesium edistää lihasten ja hermoston normaalia toimintaa. Kehossa on noin 25 grammaa magnesiumia. Yli puolet kehon magnesiumista on luustossa ja hampaissa, loput soluissa. Magnesium on tarpeellinen kehon yli 300 entsyymin toiminnalle. Magnesium on yksi luuston ja hampaiden rakennuspalikka. Kehon magnesiumvarannosta  55-60% sijaitsee luustossa. Kun magnesiumia saadaan liian vähän, keho alkaa käyttämään luustossa olevaa varastoa. On tärkeää saada magnesiumia tarpeeksi ravinnosta, sillä magnesium edistää luuston ja hampaiden pysymistä normaaleina.

Kesäisin ja varsinkin raskausaikana kärsin jonkun verran suonenvedosta. Magnesium on loistava tuote suonenvedon ehkäisyyn. Sitä kannattaa nauttia erityisesti, jos treenaa kovaa ja hikoilee paljon. Antioksidantti klinikka määräsi minulle hankintatukun magnesiumia, ja se onkin jäänyt käyttööni tuosta lähtien. Todella kelpo tuote!

Maitohapot. Lisäksi syömme Gefiluksen maitohappobakteereja. Ne ovat olleet osa elämäämme pitkään jo senkin takia, että matkustimme ennen poikamme sytymää aika paljon. Söin niitä myös koko raskausajan, koska monet tutkimustulokset ovat osoittaneet, että se on suotuisaa sikiön suoliston kehittymisen kannalta. Ja me todella olemme säästyneet ilman allergioita ja mitään vatsakipuilua.

Kaikki tämän postauksen mielipiteet ja kokemukset ovat minun omiani. THL antaa valtion viralliset suositukset ja niitä kannattaa uskoa, jos on mittauttanut omat arvonsa ja tietää, että ei tarvitse enempää kuin mitä on suositeltu.

Onko sinulle ollut apua lisäravinteista?