Tiesitkö, että suomalaiset ostivat vuonna 2014 nettikaupoista tavaraa yhteensä 3,6 miljardilla eurolla? Tästä 44 prosenttia, eli minun huonolla matikalla 1,58 miljardia euroa, valui ulkomalaisiin nettikauppoihin. Käytin itse aikaisemmin paljon nettikauppoja. Jopa pääkaupunkiseudulla asuessani, vaikka siellä oli erinomainen tarjonta kivijalkakauppoja. Ostin jopa vaatteet monesti netistä, koska palauttaminen oli ilmaista ja varsinkin isoissa verkkokaupoissa se toimi ongelmitta. En vain koskaan tullut ajatelleeksi sitä, että miten ison virran meidän kaikkien suomalaisten ulkolaiset nettiostokset tekevät. Matkustimme myös ennen lapsemme syntymää paljon ja monesti mietin, että kohta lähdemme reissuun ja säästän rahani reissua varten. Kerran jouduin ostamaan Yhdysvalloista jopa ylimääräisen matkalaukun, kun ostin niin paljon vaatteita, kenkiä ja laukkuja. Sinne menivät minun rahani. Toki, sainhan minä rahalleni erinomaista vastinetta ja sellaista mistä todella pidin. Nyt olen kuitenkin miettinyt, että entä jos me kaikki kuluttaisimme tuon rahan mitä käytämme ulkomailla tai ulkolaisiin nettikauppoihin Suomessa suomalaisten yritysten kauppoihin ja valikoimiin? Tai edes niihin suomalaisiin nettikauppoihin. Kaikki ymmärtävät mikä merkitys sillä olisi kansantaloudellisesti. Taidan kuitenkin vain haihatella omiani, eihän se näin toimi. Ei edes suomalaisten kansanedustajien mielestä!

DSC_0118 – kopio

Kokoomuslainen kansanedustaja Elina Lepomäki on kunnostautunut erityisesti suosi suomalaista-näkemykseni kritisoimisessa. Lepomäki on sitä mieltä, että suomalaisen suosiminen syö kilpailukykyä. Meidän näkemyksemme tuntuvat olevan yhtä kaukana toisistaan kuin Venus ja Mars. Lepomäki lyttää täysin suomalaisen yrittäjän kehittymishalun ja on sitä mieltä, että jos suomalainen suosii ja ostaa suomalaista, niin yrittäjä ei halua kehittää tuotteittaan ja pyrkiä ulkomaille. Lepomäki on varmasti tavannut tällaisen yrittäjän. Minä taas en. Ketäköhän Lepomäki edustaa eduskunnassa jos ei kokoomuspolitikkona juuri yrittäjiä? Ja hänen viestinsä on, että älä suosi suomalaista! Minusta on myös kyseenalaista, että Lepomäki ajattelee kuluttajan olevan niin yksinkertainen, että vain suomalaisuus merkitsisi kulutuspäätöksen tekemisessä.

DSC_0120 – kopio

Vaikka minä suosin suomalaista, en tietenkään osta mitään pelkästään sen takia, että tavara, tuote tai palvelu on suomalaista. Laatu ratkaisee. Jos jonkun suomalaisen yrityksen tuote ei ole laadukasta ja minulle sopivaa, en minä palaa ostamaan sitä uudestaan, vaan etsin toisen suomalaisen vaihtoehdon. Yrittäjän on aina palveltava parhaansa mukaan, valmistettava laadukasta tavaraa ja tehtävä kaikkensa, jotta asiakas on tyytyväinen ja palaa takaisin. Jopa suomalaisen yrittäjän. Projektimme aikana olen huomannut, että suomalaisissakin tavaroissa ja kulutushyödykkeissä löytyy paljon kilpailua. Laatu ratkaisee, ei suomalaisuus. Harvassa on varmasti ne yritykset, jotka tähtäävät suoraan ulkomaille, tietenkin poikkeuksiakin on. Mutta ainakin minun synapsini sanovat, että yrittäjä aloittaa myymään tuotteitaan tai palveluitaan ensin omassa toimintaympäristössään ja laajentaa toimintaa, mikäli kysyntää löytyy. Vai mitä sinä olet mieltä?

DSC_0122 – kopio

Mitäs minä, tyhmä suomalaisuutta suosiva kuluttaja! Viikonloppuja!