Eilinen oli yksi elämäni hienoimmista päivistä. Sain osallistua Avainlipun 50-vuotisjuhlaseminaariin ja ottaa osaa paneliin, jossa keskustelin MPYn liiketoiminnanjohtaja Mari Tuovisen, Hartwallin toimitusjohtaja Tapio Pajuharjun ja F-Securen Director Consumer Sales & Marketing Perttu Tynkkysen kanssa Avainlipun merkityksestä tämän päivän kuluttajalle. Puheenvuoroissa nousi esille se, että Avainlipulla ja suomalaisuudella on edelleen kysyntää. Tuotetta tai palvelua ei osteta kuitenkaan itse suomalaisuuden takia, vaan juurikin sen takia, että suomalainen tuote on laadultaan ja hinnaltaan kilpailukykyinen. Suomalaisuus on lisäarvo tuotteen tai palvelun laadun ja hinnan ohella. Minä edustin paneelissa kuluttajan näkökulmaa ja kuluttajana olenkin sitä mieltä, että laatu ja hinta ovat ratkaisevimmat tekijät ostospäätöksen tekemisessä. Vaikka me ostamme tänä vuonna vain suomalaista, niin lähestulkoon kaikissa suomalaisissakin tuoteryhmissä on valinnanvaraa ja kilpailua. Minä voin siis kuluttajana suomalaista suosienkin valita hinnan ja laadun perusteella itselleni ja perheelleni parhaimman vaihtoehdon. Suomalaisuuden suosiminen ei ole merkinnyt sitä, että joutuisin kuluttajana luopumaan siitä, että saan rahalleni vastinetta ja laadukkaan tuotteen.

 
juhlavuosi_kuva_2

Ennen itse seminaaria, pääsin kertomaan elämäntapamuutoksestamme ja blogistani maikkarin Huomenta Suomeen. Kokemus oli erittäin positiivinen ja tapasin muun muassa mieheni kestosuosikin Lauri Karhuvaaran! Haastatteluni näkee vielä Katsomossa, mikäli et eilen päässyt ruudun ääreen. Minun osuuteni on tuolla aivan ohjelman loppupuolella.

DSC_0003

Huomenta Suomesta matkani jatkui UPM Biofore talolle, josta starttasi Avainlipun pop-up-konttikiertue. Suomalaisen Työn Liitto on rakentanut merikontin, joka esittelee Avainlippu-yritysten tuotteita ja palveluita. Kontti lähtee yhdessä Radio Novan Made in Finland -kiertueen kanssa viidelle paikkakunnalle ja lopuksi Porin SuomiAreenaan Kansalaistorille. Voit käydä tutustumassa suomalaiseen työhön ja konttiin seuraavasti;

2.-3.6. OULU, Oulun tori
9.-10.6. SEINÄJOKI, Koulukatu
16.-17.6. VAASA, tori
23.-24.6. JYVÄSKYLÄ, Aren aukio
30.6-1.7. KUOPIO, Kuopion tori
15.-17.7. PORI, SuomiAreena, Kansalaistori

Minäkin olen mukana Kuopiossa ja Porissa. SuomiAreenalla olen mukana myös Suomalaisen Työn Liiton paneelissa. Tarkemmista ajankohdista kerron sitten lähempänä heinäkuuta. Kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa konttiin ja suomalaiseen työhön sekä tietenkin Suomalaisen Työn Liiton upeaan porukkaan!

DSC_0005

DSC_0006

DSC_0025

DSC_0011

DSC_0032

Pop-up-kontissa on mukana kaikkiaan 19 suomalaista yritystä. Minulla on suuri ilo ja kunnia saada tutustua näihin yrityksiin juhlavuoden aikana ja tulenkin kirjoittamaan heistä jokaisesta täällä blogissani.

Karto_1_al50

Eilen illalla juhlien jälkeen ajattelin, että nukun aamulla rauhassa pitkään ja syön aamiaisen ilman kiireitä päivän lehdistä nauttien. Ajattelin myös hypätä ratikkaan ja mennä kävelylle Seurasaareen. Mutta mites kävikään? Heräsin 5.58 armottomaan koti-ikävään ja tuijottelin poikani kuvaa kännykästä. Tilasin VRltä junalipun seuraavaan junaan ja söin hätäisesti aamupalan. Kahdeksalta istuin jo junassa kohti kotia ja pian näen poikani! En edes ehtinyt ottamaan yhtään kuvaa aamiaisesta kun oli niin hätä ehtiä junaan.

Mitä sinä olet mieltä suomalaisista tuotteista ja palveluista? Ohjaako suomalaisuus sinun kuluttamistasi?