Suomenmaa-lehti pohti pääkirjoituksessaan 27.3.2014 mitä vähittäistavarakauppa voisi tehdä sen eteen, että kuluttajat ostaisivat enemmän suomalaisia tuotteita ja tavaroita? Asia kiinnostaa kovasti myös minua ja olen itsekin miettinyt kaupan roolia suomalaisuuden suosimisessa. Kuluttajana olen huomannut, että minun on välillä vaikea suosia suomalaista nimenomaan sen takia, että kaupasta ei aina löydy suomalaista vaihtoehtoa vaikka tiettyä tuotetta tai tavaraa valmistettaisiinkin suomalaisen yrityksen toimesta.

DSC_0224

Ostosten tekemisen pitäisi olla tässä kiireisessä maailmassa helppoa. Työ, harrastukset, kodinhoito ja perhe syövät arjesta suurimman osan. Kaupassakäymiseen ja ostosten tekemiseen ei välttämättä jaksa tai halua käyttää niin paljoa aikaa, että juoksisi monessa eri kaupassa ostostensa perässä. Yleensä hankinnat tehdään yhdestä ja samasta paikasta, jonka vuoksi kaiken tarvittavan olisi tärkeää löytyä saman katon alta.

Kun kaupat sijaitsevat useasti erillään toisistaan ja kuluttaja haluaa ostaa tavaransa samasta paikasta, kaupan vastuu suomalaisten tuotteiden suosijana korostuu. Kauppa vastaa kuluttajalle siitä, että jokaisessa tuoteryhmässä on tarjolla suomalainen vaihtoehto, jos sellainen on olemassa. Kuluttajalle tarjotaan tavaroita monesta näkökulmasta hinnan, menekin, suosion, ekologisuuden ja muiden vaatimusten perusteella. Mutta eikö suomalaisuuden pitäisi olla suomalaisessa kaupassa suurin valikoimaa ohjaava tekijä? Jos suomalainen kuluttaja ei osta tai hänellä ei ole edes mahdollisuutta ostaa suomalaista tuotetta niin kuka niitä sitten ostaa?

DSC_0228

Projektimme myötä ostoskorimme meni uusiksi poikani päivittäisten hoitotarvikkeiden osalta. Vaipat ja kertakäyttöiset puhdistuspyyhkeet vaihtuivat suomalaisiin. Muumivaippoja onneksi löytyy melkein kaupasta kuin kaupasta, mutta muiden lastenhoitoon liittyvien tavaroiden osalta tilanne ei ole aina yhtä hyvä. En löytänyt esimerkiksi lähikaupastamme suomalaisia Helmi Baby-puhdistuspyyhkeitä. Sen sijaan tarjolla oli viisi eri ulkomaalaista vaihtoehtoa. Ei muuta kuin toiseen lähikauppaan pyyhkeitä ostamaan!

Ajattelin, että ei näin jaksa kuitenkaan koko vuotta elää. Omat tarpeet pitäisi saada pienen pojan äitinä hankittua yhdestä ja samasta kaupasta ajan säästämiseksi. Kysyinkin myyjältä kassalla miten voisin saada kaupanhyllylle suomalaisia vaihtoehtoja? Ystävällinen myyjä selvitti minulle tavaroiden valikoitumista ja hän pyysi minua olemaan yhteydessä kauppiaaseen. Tein työtä käskettyä ja nyt odottelen vastausta asiaan. Toivon todella, että saan lähikauppani hyllylle suomalaisen vaihtoehdon! Hinnankaan ei pitäisi olla esteenä, koska Helmi Baby-pyyheliinat ovat samassa hintaluokassa vastaavien ulkomaalaisten kanssa.

DSC_0230

Oletko sinä ollut koskaan yhteydessä kauppiaaseen ja pyytänyt jonkun tietyn tuotteen saamista kaupan valikoimiin?