DSC_1230

Olen miettinyt perheemme kulutustottumuksia ja sitä mikä on ollut hinnan ja tottumuksen lisäksi kuluttamistamme vahviten ohjaava tekijä?

Se on tunne. Tunne siitä, että haluan jonkun tietyn tavaran tai tuotteen koska se on sosiaalisesti haluttavaa. Tunne, että poikani voi parhaiten tätä tuotetta käyttäen. Tunne, että olen osa jotakin kun hankin tiettyjä asioita.

Tiesitkö, että ihmiset tekevät 90 prosenttia ostopäätöksistään tunteella. Ostospäätöksiä ohjaavia tekijöitä on tutkittu ja todettu, että tunteet ohjaavat eniten kuluttajien ostamista.

DSC_1234

Minulla on tunne, että nämä tekevät minulle hyvää!

DSC_1301

Juttelimme mieheni kanssa tunteiden vaikutuksesta ostamiseen ja hän selitti minulle hänen suurta rakkauttaan Coca-Colaa kohtaan. Mieheni tunneside kyseiseen tuotteeseen syntyi hänen lapsuudessaan. Joka perjantai viikon päätteeksi miehelleni ja hänen veljilleen ostettiin herkuksi Coca-Colaa. Mieheni kuvasi, että Coca-Cola luo hänelle rentoutumisen ja turvallisuuden tunteen. Aina kun hän nauttii kyseistä tuotetta, se palauttaa hyviä muistoja ja vahvoja tunteita. Tuotteen käyttäminen liittyy viikonlopun alkamiseen ja rentoutumiseen. Coca-Colan ostaminen ei ole siten perustunut pelkästään sen makuun, vaan se on edustanut miehelleni jotakin tuttua ja turvallista, jotakin miellyttävää tunnetta.

Valitettavasti Mr Finland joutuu nyt olemaan vuoden ilman Coca-Colaa. Mieheni sanoi, että tämä on hänen osaltaan suurin uhraus ostostottumustemme muuttamisessa.

Tunne- ja muut tekijät ohjaavat perheemme ostamista myös tämän vuoden aikana, vaikka ostospäätöstemme tekeminen perustuu ensisijaisesti suomalaisuuteen.

Teemme edelleen tunteen perusteella ratkaisuja sen suhteen minkä suomalaisen yrityksen tuotteita ostamme silloin kuin tuotteella tai palvelulla on useampi suomalainen tarjoaja. Joku tuote tuntuu toista tutummalta ja siihen on ehkä törmännyt useammin mainonnassa.

Miten sinä teet ostospäätöksesi? Oletko tunteella ostaja? Onko suomalaisuus sellainen tunne, joka ohjaa ostamistasi?